احادیث و روایات در مورد ثواب و فضیلت زیارت اربعین امام حسین (ع)

با توجه به احادیث در مورد فضیلت اربعین امام حسین (ع)، تاکید بر زیارت اربعین یاد و نام آن حضرت زنده نگه می‌دارد. اصل زیارت سیدالشهدا (ع) در این روز و مفاد زیارت اربعین اهمیت بسیار فراوانی داشته و بایستی با نگاهی معرفت شناسانه همراه باشد. زیارت اربعین به قدری در پاسداشت مقام سیدالشهدا (ع) تاثیر داشته که زیارت اربعین امروزه به حضور میلیونی زائران حسینی در کربلا تبدیل شده است. مقصود از زیارت اربعین حسینی، به شهادت رسیدن امام حسین (ع) است. در این مطلب به روایات و احادیث در مورد فضیلت اربعین امام حسین (ع) خواهیم پرداخت.

احادیث در مورد فضیلت اربعین امام حسین (ع)

زیارت سیدالشهدا (ع) همیشه مستحب است، ولی در اماکن خاص و اوقات ویژه سفارش دوچندان به آن شده است و اهل بیت خواسته‌اند به بهانه‌های گوناگون نام و یاد آن حضرت زنده نگه داشته شود. به همین دلیل کاری کردند که در طول سال مردم به یاد سیدالشهدا (ع) باشند و با ایشان محشور باشند. حضور در آن مکان و زمان مقدس هم آثار و برکات ویژه‌ و به خصوصی دارد؛ امام هادی (ع) هنگامی که بیمار شدند، با این‌ حال که خودشان امام و حجت خدا هستند، اشخاصی را به کربلا می‌فرستند تا برای‌شان دعا کنند. در ادامه به زیباترین سخنان امامان و پیامبر اکرم (ص) و ثواب و احادیث در مورد فضیلت اربعین حسینی اشاره کرده‌ایم:

  • امام باقر (ع) فرموده‌اند: اگر مردم متوجه می‌شدند که چه ثوابی در اربعین و زیارت امام حسین(ع) است، جان می‌‌دادند و از حسرت زیارت امام حسین (ع) قالب تهی می‌‌کردند.
  • امام صادق (ع) فرموده‌اند: اگر کسی قبر امام حسین (ع) را زیارت نکند از خیر زیادی محروم می‌شود و یک سال از عمرش کم خواهد شد.
  • امام صادق (ع) فرموده‌اند: تا ده متر اطراف قبر امام حسین علیه‏ السلام برکت است.
  • امام صادق (ع) فرموده‌اند: کام کودکان خود را با تربت امام حسین (ع) بردارید؛ زیرا خاک کربلا فرزندانتان را بیمه مى‏‌کند.
  • امام صادق (ع) فرموده‌اند: هر شخصی که به زیارت قبر حسین (ع) دست بیابد و به حق آن حضرت معرفت داشته باشد، خداى متعال او را در بلندترین درجه عالى مقامان ثبت مى‏کند.
  • پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند: کربلا پاک‌ترین بقعه روى زمین و از نظر احترام بزرگترین بقعه‌‏ها است و الحق که کربلا از بساط‌هاى بهشت شناخته شده است.
  • امام سجاد (ع) فرموده‌اند: رحمت خدا بر عباس ایثار کرد و تلاش نمود و جان فدای برادرش کرد.

سخن پایانی

طبق گفته‌های تاریخی، جابر بن عبدالله انصاری، صحابی پیامبر اسلام (ص)، به همراه عطیه عوفی در اولین چهلم شهادت امام حسین (ع) به عنوان اولین زائر بر مزار امام حسین (ع) حاضر شده و قبر ایشان را زیارت کرده است. زیارت امام حسین(ع) در هر زمانی مستحب است و ثواب بسیاری دارد. در این مطلب به تعدادی از احادیث در مورد فضیلت اربعین امام حسین (ع) پرداختیم. از شما تشکر می‌کنیم که تا انتهای مقاله با ما همراه بودید.