فضیلت زیارت اربعین

زیارت امام حسین(علیه السلام) در هر زمان و مکانی مستحب است و ثواب بسیار فراوانی دارد. ولی ثواب زیارت اربعین امام حسین (علیه السلام) كه در حقیقت چهلمین روز شهادت ایشان و یارانشان است، مصادف با ۲۰ صفر می‌شود و این روز از امتیاز و فضیلت ویژه‌ و خاصی برخوردار است و حضور در بارگاه این امام شهید و خواندن زیارت اربعین در این روز، ثواب فراوانی دارد. گفته شده هر کسی که با پای پیاده به زیارت اربعین حسینی برود، خداوند به هر قدمی بر می‌دارد یك حسنه برایش می‌نویسد و یك گناه از او محو مى‏کند. در این مطلب به اهمیت و فضیلت زیارت اربعین حسینی خواهیم پرداخت، برای اطلاع بیشتر تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.

اهمیت زیارت اربعین

در روایات و احادیت بسیاری از امامان به زیارت اربعین سفارش و به مکان و زمان استحباب این زیارت، اشاره شده است، به گونه‌ای که در مناسبت‌های مختلف به آن ترغیب و در حدیثی، یکی از نشانه‌های مومن شمرده شده که این نوشتار به جنبه‌های تاریخی و اعتقادی این زیارت نزد شیعیان پرداخته است.

سفارش‌های مؤکد، قبل از شهادت امام حسین (ع) به هیچ‌ روی اربعین جلوه‌ای نداشته و اهل بیت (ع) خواسته‌اند به بهانه‌های مختلف، با تاکید بر زیارت اربعین، نام و یاد آن حضرت زنده نگه داشته شود. در بحث اربعین، اصل زیارت سید الشهدا (ع) در این روز و مفاد زیارت اربعین اهمیت بسیار فراوانی دارد و بایستی با نگاهی معرفت شناسانه همراه باشد. زیارت اربعین به قدری در پاسداشت مقام سیدالشهدا (علیه‌السلام) تاثیر دارد که زیارت اربعین اوایل به چند نفر محدود می‌شد، ولی امروزه به حضور میلیونی زائران حسینی در کربلا تبدیل شده است.

ثواب و فضیلت زیارت اربعین

هم.ان‌طور که گفته شد ثواب زیارت اربعین حسینی که در حقیقت چهلمین روز شهادت ایشان و یارانشان است و مصادف با ۲۰ صفر می‌شود که از امتیاز و فضیلت به خصوصی برخوردار است. در ادامه به چند مورد از ثواب و فضیلت زیارت اربعین اشاره شده است:

  • روزی شما بسیار زیاد می‌شود
  • پیامبر و ائمه اطهار (ع) برای زائر امام حسین (ع) دعا می‌کنند
  • گناهان گذشته و آینده بخشیده می‌شود
  • زیارت امام حسین (ع) برابر با ثواب دو ماه اعتكاف و روزه در مسجدالحرام است
  • زیارت هر ماه امام حسین (ع) ثواب هزار شهید دارد
  • هر یك قدم كه با پاى پیاده بردارد سبب هزار حسنه و آمرزش هزار گناه و بالا رفتن هزار درجه، براى زائر مى‌شود
  • هر قدم كه پیاده بردارید برابر با ثواب آزاد كردن یك بنده از فرزندان اسماعیل است
  • هر یك روز اقامت نزد حضرت، برابر هزار ماه است
  • ثواب هزار روزه به زائر می‌دهند
  • ثواب هزار بنده آزاد كردن دارد

بیشتر بخوانید : وام سیم کارت

سخن پایانی

زیارت اربعین یکی از پنج نشانه برای مومن شمرده شده که این فرموده، حدیثی از امام حسن عسکری(ع) است. طبق گفته‌های تاریخی، جابر بن عبدالله انصاری، صحابی پیامبر اسلام (ص)، به همراه عطیه عوفی در اولین چهلم شهادت امام حسین (ع) به عنوان اولین زائر بر مزار امام حسین (ع) حاضر شده و قبر ایشان را زیارت کرده است. در این مطلب به فضیلت زیارت اربعین پرداختیم، از شما تشکر می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید.