شهادت امام محمد تقی 1403

امام نهم ما شیعیان امام محمد تقی(ع) معروف به امام جواد(ع) در سال 195 هجری قمری در مدینه متولد شد. ایشان در هنگام وفات پدرش امام رضا(ع) فقط 8 سالش داشتند و در همان سن کم به مقام امامت رسیدند. زندگی و دوران امامت پربرکت امام محمد تقی(ع) با نقشه حاکم عباسی، معتصم و همچنین ام فضل همسر آن حضرت در تاریخ 220 هجری قمری به شهادت منجر شد. شهادت امام محمد تقی 1403 مصادف با 19 خرداد ماه در تاریخ 1403 هجری شمسی کشورمان است.

شهادت امام محمد تقی 1403

دوران عمر امام محمد تقی(ع) 25 سال و دوره امامت ایشان 17 سال به طول کشیده است. در سال 220 هجری قمری معتصم عباسی از امام محمد تقی(ع) خواست که از مدینه به بغداد بیاید و ایشان در همان سال وارد شهر بغداد شدند.

همسر امام محمدتقی(ع) ام فضل بود که معتصم عباسی عموی وی به شمار میرفت. با ورود آن حضرت به بغداد معتصم، ام فضل و جعفر پسر مامون نقشه بر قتل آن حضرت کشیدند. زیرا می‌ترسیدند که خلافت از بنی عباس به علویان انتقال یابد.

چگونگی شهادت امام محمد تقی(ع)

معتصم، خلیفه عباسی به همراه جعفر، پسر مامون، در انگور سمی را تزریق کردند و برای ام فضل فرستاند. ام فضل نیز این انگور سمی را مقابل حضرت گذاشت و بسیار از آن انگور تعریف کرد. درنهایت امام محمد تقی(ع) از آن انگور خوردند و به مقام شهادت رسیدند.

شهادت امام محمد تقی 1403 برابر 19 خرداد 1403 هجری شمسی و 30/1/1445 هجری قمری و 8/6/2024 میلادی است. البته شهادت این حضرت در سال 220 هجری قمری به دست حکومت بنی عباس رقم خورد و در آن زمان ایشان در سن 25 سالگی بودند.

دوران امامت امام محمد تقی(ع)

امام محمد تقی(ع) که به جواد الائمه معروف است در 10ام رجب سال 195 هجری قمری دیده به جهان گشود. پدر ایشان اما رضا(ع) است که امام هشتم ما شیعیان محسوب می‌شوند و نام مادر ایشان خیزران است. ایشان پس از شهادت پدرشان در سال 203 هجری قمری به امامت رسیدند.

با این سن کم در مقام امامت بسیار موفق عمل کردن و آن را به درستی و راستی هدایت کردند و توانستند پیروان بسیاری را مجذوب خود کنند. به همین دلیل معتصم عباسی نقشه قتل آن حضرت را به کمک همسرش بنا نهاد تا خلافت به او نرسد.

سخن پایانی

محمد بن علی بن موسی معروف به امام محمد تقی و جواد الائمه(ع) نهمین امام ما مسلمانان است که در سن بسیار جوانی به شهادت رسیدند و در واقع ایشان جوان‌ترین امام ما شیعیان هستند. شهادت امام محمد تقی 1403 در تقویم هجری شمسی مصادف با 19 ام خرداد سال 1403 است.

بسیاری از شیعیان امام محمد تقی(ع) را باب الحوائج می‌دانند و در مورد بسیاری از امور مادی خود به این حضرت توسل می‌جویند. در این مطلب سعی کردیم شما را با امام محمد تقی و دوران امامت و شهادت ایشان کمی آشنا کنیم تا شما با این شخصیت بزرگوار بیشتر آشنا شوید.