روز جهانی زنان بیوه

روز جهانی زنان بیوه، 23 ژوئن دوم تیر ماه می‌باشد. یکی از دسته‌های خاص زنان همواره حقوق بشر و آزادی‌های اساسی آن در جوامع مختلف، به خصوص کشورهای کمتر گسترش یافته در معرض تضییع قرار گرفته است، حقوق زنان بیوه می‌باشد. دسته‌بندی زنان با چنین عنوانی احتمال دارد جنسیت‌زده به نظر برسد اما هنگامی که سازمان ملل متحد روزی با عنوان (روز جهانی زنان بیوه) را انتخاب کرده است، می‌توان حدس زد که این دسته از جامعه ممکن است دچار بحرانی انسانی باشند. برای اطلاع بیشتر در این باره با ما همراه شوید.

تعریف بیوه

بیوه به زنانی اطلاق می‎‌شود که همسر خود را از دست داده‌اند و بایستی زندگی خود و فرزندانشان را به تنهایی اداره کنند. در مقابل، برای مردانی که همین شرایط را دارند، عنوانی در زبان فارسی وجود ندارد و همین موضوع نشان می‌دهد که این موضوع بر جنسیت استوار است و فقط قسمتی از جامعه را شامل می‌شود.

تخمین زده می‌شود که 258 میلیون بیوه در سراسر جهان وجود دارد و تقریبا یک نفر از هر 10 بیوه در فقر شدید زندگی می‌کند. همان‌طور که می‌دانید زنان از مردان فقر بیشتری را تحمل می‌کنند، بی‌سوادی در میان آنان بیشتر است و در اکثر جوامع توانایی رشد اقتصادی کمتری دارند. همین موضوع سبب می‌شود که در صورت مرگ همسر یا جدایی، نتوانند زندگی را به راحتی بگذرانند و تامین معیشت برای آن‌ها دشوار باشد.

تاریخچه روز جهانی زنان بیوه

جنگ، حوادث هنگام کار، تصادف‌های جاده‌ای و بسیاری موارد دیگر می‌تواند باعث شود که زنان، شوهر خود را از دست بدهند. زنان بیوه در جوامع مترقی از چنین اتفاقی فقط متحمل آسیب‌های احساسی و روانی می‌شوند، ولی در جوامع گسترش ‌نیافته و سنتی، چنین زنانی بایستی فقر شدید، ازدواج اجباری، نگاه منفی اجتماع و به طور کلی یک زندگی سخت را تحمل کنند. راجیندر لومبا، یکی از اعضای مجلس اعیان بریتانیا، شخصی بود که اولین بار بنیادی را مخصوص زنان بیوه و به‌ خصوص زنان بیوه کشورهای در حال توسعه راه‌اندازی کرد.

از دست‌دادن شوهر در هر شرایطی دشوار و آسیب‌زا است، با این حال هدف این روز تضمین این عنوان است که زنان بیوه در سراسر جهان از حمایت لازم برای گذراندن این دوران فوق‌العاده سخت برخوردار شوند. در اکثر کشورها، زنان بیوه مجبور هستند در شرایط سختی زندگی کنند، بسیاری از آنان از ارثیه‌ی شوهر درگذشته‌شان محروم می‌شوند و به علت بی‌سوادی و خانه‌دار بودن، نمی‌توانند راهی برای تامین معیشت خود پیدا کنند. البته این زنان با نگاه بد اجتماع هم مواجه می‌باشند، در جوامع سنتی و مذهبی، آن‌ها هدف درخواست‌های ناخوشایندی از جهت مردان قرار دارند یا حتی احتمال دارد بدیمن و نفرین‌شده قلمداد و از اجتماع رانده شوند.

کلام آخر

امروزه صندوق جمعیت ملل متحد و نهاد زنان ملل متحد، برای حمایت از حقوق بیوگان، برنامه‌های بین‌المللی مستمری را دنبال می‌کنند. همین‌طور صندوق جمعیت ملل متحد بر لزوم حمایت مضاعف از بیوگان جوان و حتی نوجوان که در سنین پایین ازدواج کرده و بیوه شده‌اند، تاکید کرده است. دولت‌ها بایستی با وضع قوانین و مقررات مقتضی و هم اجرایی‌کردن این قوانین، از بیوگان حمایت کنند. در این مطلب به روز جهانی زنان بیوه پرداختیم؛ از شما تشکر می‌کنیم که تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید.