عید سعید قربان 1403

ما مسلمانان دارای روزهای پربرکتی در ایام زندگی خود هستیم که با نام عید در تاریخ ما به چشم می‌خورند. یکی از این عیدها، عید قربان است که یکی از مهم‌ترین جشن‌های اسلامی شمرده می‌شود. عید سعید قربان 1403در تاریخ هجری شمسی کشورمان مصادف با 28 خرداد 1403 است و در تقویم هجری قمری برابر با 10 ذوالحجه 1445 می‌باشد. اما برای کشورهایی که از تقویم میلادی استفاده می‌کنند، این جشن مصادف با 17 ژوئن 2024 است. این جشن بهترین فرصت برای کمک به افراد نیازمند از طریق موسسات خیریه و به ویژه موسسه خیریه حیات صالحین مهدیار می‌باشد.

عید سعید قربان 1403 چه روزی است؟

طبق روایات اسلامی همه ما شنیده‌ایم که در چنین روزی خداوند متعال برای آزمودن پیامبر خود، حضرت ابراهیم(ع) به او فرمان داد تا فرزند خود یعنی حضرت اسماعیل(ع) را قربانی کند. حضرت فرزند خود را به قربانگاه برد و سپس به امر خداوند جبرئیل همراه با گوسفندی برا او نازل شد و به جای اسماعیل قربانی گردید.

عید سعید قربان 1403 در کشورمان امسال مصادف با 28 خرداد ماه می‌باشد و بهترین کار این است که در چنین روزی در حین جشن و شادی، نیازمندان جامعه و کشور خود را فراموش نکنیم و در حد توان خود به آن‌ها کمک کرده تا همه با هم در این روز شادی کنیم.

ریشه عید قربان چیست؟

این عید در دوران قبل از تاریخ بشر ریشه داشته و در زمان‌های قدیم انسان‌ها برای به دست آوردن ترحم خدایان خود دست به قربانی حیوانات و انسان‌ها می‌زدند. البته این سنت در دین اسلام قابل پذیرش بوده و خداوند از ابراهیم خواست که فرزند خود را در راه او قربانی کند.

ابراهیم این امر خداوند را پذیرفت و این عشق و ایثار او به انجام دستورات خداوند متعال، فریضه‌ای برای حجاج شد تا در این روز به قربانی بپردازند و از این طریق برای نیازمندان و افراد بی‌بضاعت جامعه غذایی فراهم شود. همچنین یکی از امور مستحب در این جشن اسلامی برپایی نماز عید قربان است.

عید سعید قربان سال 1403 چند شنبه است؟

همانطور که می‌دانید و بیان شد، این عید به مناسبت فداکاری پیامبر اسلام، حضرت ابراهیم(ع) و به فرمان خداوند برگزار می‌شود. در این روز عزیز و بزرگ مسلمانان گوشت قربانی کرده و آن را در میان نزدیکان و نیازمندان جامعه توزیع می‌کنند.

امسال عید سعید قربان 1403 در روز یکشنبه 28 ام خرداد ماه برگزار خواهد شد و مسلمانان سراسر جهان و ما ایرانیان با شادی و سرور این روز را گرامی داشته و جشن می‌گیریم و با کمک به افراد مستضعف آنان را در شادی خود سهیم می‌نماییم.

سخن پایانی

عید قربان یکی از جشن‌های بزرگ و باشکوه مسلمانان است که هر سال بر اساس تقویم‌های مختلف برگزار می‌شود. در تقویم هجری شمسی، عید سعید قربان 1403 برابر با 28 ام خرداد ماه است. این جشن یک فرصت بسیار عالی برای مسلمانان بوده که در جهت ارتباط بیشتر با خداوند متعال و عبادت تلاش کنند.

این عید به ذبح و قربانی حیواناتی مانند گاو، گوسفند، شتر و اطعام نیازمندان و مستمندان جامعه تاکید فراوان کرده است. این روز در کشورهای اسلامی تعطیل رسمی بوده و مسلمانان در چنین روز مهمی با جشن و سرور و خوشحالی همبستگی و وحدت اسلامی خود را نشان می‌دهند.