خواص روزه برای بدن

روزه گرفتن عملی است که در اسلام و برخی از ادیان دیگر از اهمیت زیادی برخوردار بوده و قدمت آن به قرن‌های پیش باز می‌گردد. بیشتر افراد روزه دار این عمل را یک وظیفه شرعی و دینی می‌دانند و به همین دلیل اقدام به گرفتن روزه می‌نمایند. افراد بسیار کمی با خواص روزه برای بدن انسان آشنا بوده و به این خواص و فواید فراوان روزه واقف هستند. برای آشنایی بیشتر با خواص روزه گرفتن با ما در موسسه حیات صالحین مهدیار همراه باشید. امروزه بسیاری از افراد به دنبال یک سبک زندگی سالم هستند و با انجام ورزش، تغذیه مناسب و خواب کافی در صدد سبک زندگی سالم برای خود می‌باشند. کار دیگری هم برای داشتن یک سبک زندگی عالی می‌توان انجام داد و آن روزه گرفتن است. بنابراین همانطور که مشاهده می‌نمایید روزه دارای خواص بیشماری است. در ادامه این خواص را بیشتر بررسی خواهیم نمود.

خواص روزه برای بدن چیست؟

همانطور که بیان شد روزه خواص بسیاری را برای روزه‌ دار به همراه دارد و اگر دوست دارید با این خواص بی‌نظیر بیشتر آشنا شوید با ما همراه باشید تا رایج‌ترین خواص روزه گرفتن را با هم بررسی کنیم.

  1. روزه و کاهش واکنش التهابی

امروزه مطالعات زیای در مورد روزه انجام شده است و تحقیقات نشان می‌دهد که روزه سبب بهبود بیماری‌های التهابی و آلرژی‌ها می‌شود. بیماری‌هایی مانند بیماری‌های التهابی ورم مفاصل، کولیت روده و حتی پسوریازیس به کمک روزه بهبود خواهند یافت.

  1. روزه و کاهش قند خون

بر اثر روزه گرفتن، تجزیه گلوکز افزایش یافته تا بدن انرژی کسب نماید. به همین دلیل تولید انسولین رو به کاهش رفته و اینگونه لوزالمعده استراحت خواهد نمود. بنابراین روزه برای بیماران دیابتی یک عمل عالی محسوب می‌شود.

  1. روزه و سوختن چربیهای بدن

یکی از خواص روزه برای بدن سوختن چربی‌هاست. به کمک روزه گرفتن و گرسنگی گلوکز در بدن شکسته می‌شود. اگر بدن نتواند این گلوکز را از راه تغذیه تامین نماید، از گلوکزهای موجود در بدن ما استفاده می‎‌کند. ذخیره‌های چربی در بدن بهترین گزینه برای تبدیل به گلوکز هستند.

  1. روزه داری و پیشگیری از سرطان

تحقیقات نشان می‌‌دهد که سلول‎‌های سرطانی برای رشد کردن به مشخصه‌هایی نیازمند هستند و این مشخصه با روزه گرفتن و گرسنگی برای سلول‌های سرطانی فراهم نشده و سبب توقف و مانع گسترش بیشتر سلول‌های سرطانی خواهد شد.

  1. روزه و بهبود سیستم ایمنی بدن

خارج شدن سموم و سوختن چربی‌ها از دلایل افزایش سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شوند. بنابراین اگر افرادی که روزه می‌گیرند، یک رژیم غذایی مناسب هم در کنار روزه گرفتن داشته باشند، سبب افزایش سیستم ایمنی بدن خود خواهند شد.

اندکی در باب روزه گرفتن

تومانیانس در مورد خواص روزه برای بدن انسان می‌گوید که خواص پرهیز کردن از غذاها و گرسنگی در مدت یکماه سبب می‌شود تا معده در این یکماه روزه‌ داری، مواد غذایی خود را دفع می‌کند. این امر در حالی است که در طول یازده ماه از سال در حال خوردن و پر کردن معده هستیم. در نتیجه در این مدت یکماه دستگاه هاضمه انسان فرصت می‌یابد که استراحت نماید.

دکتر سورفون در مورد روزه داری این نظر را دارد که با روزه گرفتن، بدن به جای غذا از مواد داخلی استفاده می‌کند و اینگونه مواد مضر، کثیف و عفونت در بدن از بین رفته و سبب بهبود بیماری در بدن می‌شود. بنابراین روزه از داخل موجب تمیز و پاکیزه شدن بدن خواهد شد و این یکی از خواص روزه برای بدن است.

تاثیرات روزه بر زیبایی پوست چیست؟

روزه گرفتن فواید بسیاری برای بدن و روح ما انسان‌ها دارد و یکی از فواید تاثیر روزه در زیبایی پوست محسوب می‌شود. در طی روزه گرفتن بدن انسان اقدام به پاکسازی خود می‌نماید و این پاکسازی در اوایل روزه گرفتن به شکل جوش ظاهر می‌شود و سپس با شرایط جدید خود را تطبیق داده و این جوش‌ها از بین می‌روند.

البته زمانی پاکسازی برای بدن در ماه رمضان و روزه داری اتفاق خواهد افتاد که فرد روزه دار در فاصله افطار تا سحر به اندازه کافی آب بنوشد. زیرا از بین رفتن این سمومی که به صورت جوش ظاهر شده‌اند، با نوشیدن آب فراوان ممکن است.

آیا روزه گرفتن سبب افزایش طول عمر خواهد شد؟

خود خواری(اتوفاژی) به فرایندی گفته می‌شود که در آن یک سلول خودش را بازیافت خواهد نمود. اینگونه مطمئن می‍‌شود که با خلاص شدن خود از هر چیزی که درست در حال کار کردن نیست، بهتر عمل نماید. بنابراین یکی از خواص روزه برای بدن تاثیر بر اتوفاژی است.

به کمک روزه سلول‌ها به صورت مداوم خود را احیا می‌کنند تا برای بدن عملکرد بهتری داشته باشند. یکی از عواملی که سبب کاهش روند پیری در ظاهر فیزیکی و داخلی ما خواهد شد، تازه شدن سلول‌هاست. پس به این نتیجه می‌رسیم که روزه به تازه شدن سلول‌ها و کاهش پیری و افزایش طول عمر کمک فراوانی خواهد نمود.

برخی دیگر از خواص روزه برای بدن

شاید برای برخی از افراد روزه داری کاری سخت و چالش انگیز باشد، اما این کار سخت خواص بسیاری برای روزه دار از نظر جسمی و روحی دارد که در ادامه به برخی دیگر از این خواص اشاره شده است:

  • تناسب اندام
  • کاهش استرس
  • کمک به کاهش وزن
  • بهبود عملکرد مغز
  • بالا بردن هورمون رشد
  • تقویت دستگاه گوارش
  • بهبود عملکرد روده‌ها
  • افزایش سوخت و ساز بدن
  • و…

اگر دوست دارید از خواص روزه برای بدن خود بهره‌مند شوید، بهتر است این کار را به صورت منظم و حتی در ماه‌‌های غیر رمضان نیز انجام دهید تا بتوانید از فواید بیشمار این عمل برای سلامتی جسم و روح خود استفاده مفید نمایید.

کلام آخر

همانطور که در این مطلب بیان شد روزه از جمله اعمالی است که تاثیرات بسیاری بر سلامتی جسم و روح ما انسان‌ها داشته و حتی به بهبود برخی از بیماری‌های کمک می‌نماید. به همین دلیل ما در این مطلب خواص روزه برای بدن را با شما به اشتراک گذاشتیم تا شما عزیزان با فواید این عمل معنوی بیشتر آشنا شوید.

به یاد داشته باشید که روزه همانطور که دارای مزایای بیشماری است، عوارضی نیز نظیر سوزش معده، کمبود آب در بدن و سردرد را نیز برای شما به ارمغان خواهد آورد. بنابراین حتما به اندازه کافی آب بنوشید و در صورت داشتن سابقه بیماری با مشورت پزشک خود اقدام به گرفتن روزه نمایید.